Rychlé vyhledávání

Ostatní

Médecins de demain

Autor: Hana Potměšilová

anotační obrázek

Podkladem audiovizuálního materiálu z prostředí francouzských nemocnic je program francouzské televize „France 4“ nazvaný „Médecins de demain“ („Saison“ 1-4, „Épisode“ 1-4). Hlavními postavami jsou mladí francouzští lékaři, kteří v rámci různého stadia atestace působí ve francouzských nemocnicích. Použity byly vybrané sekvence z „Épisode“ 1 a 2 oddílu „Saison“ 1 .
Materiál je primárně určen pro výuku povinně volitelného předmětu „Francouzština pro lékařskou praxi“, ale může sloužit i ostatním studentům, kteří mají v úmyslu zdokonalit se v odborné lékařské francouzštině. Autentické situace slouží především jako východisko pro nácvik porozumění. Cílem kurzu, který je veden převážně ve francouzštině, je nabídnout studentům možnost lépe pochopit jednotlivé aspekty odborné řečové komunikace ve francouzštině a připravit je tak pro úspěšné absolvování stáží ve frankofonním lékařském prostředí.

Vybrané německé texty a cvičení pro studující stomatologie

Autor: Eva Formánková

anotační obrázek

 Tento výukový materiál je určen pro studující zubního lékařství, kteří mají zájem rozvíjet své jazykové znalosti a dovednosti (na úrovni minimálně B1 SERR) v oblasti profesní a odborné němčiny. Primárně je určen pro výuku němčiny pro stomatology v letním semestru 1. ročníku, ale v rámci samostudia ho může využít každý zájemce o profesní jazyk v oblasti stomatologie.
Materiál má šest kapitol. Každá kapitola obsahuje texty se základní stomatogickou tematikou (prevence, praxe zubního lékaře, ošetření zubníhu kazu, extrakce zubu aj), pod texty jsou lexikální a gramaticko-lexikální cvičení a v některých kapitolách též odkazy na vhodné materiály na YouTube.

Course for Dental Medicine additional exercises

Autor: Katja Kulhánková

anotační obrázek

 The material „Course for Dental Medicine-Additional Exercises“ has been designed to improve and deepen the dental students' medical vocabulary and grammar skills. Each text in the „Course for Dental Medicine“ has been assigned one chapter of exercises and grammar where students can practise their newly aquired medical vocabulary and grammar skills. The grammar spots have been chosen carefully and with regard to the special requirements of English for medical purposes.

Selected Chapters form English Grammar in Medical Context

Autor: Alena Holá, Tamara Kopřivová, Ros Wright

Kurz je vytvořen v prostředí LMS Moodle a je určen především studentům angličtiny v 1.ročníku všeobecného i zubního lékařství, pro které je povinný. Kurz mohou využívat i studenti volitelných předmětů Angličtina pro lékařskou praxi, Práce s odbornou literaturou v angličtině a studenti v doktorandském programu.

Základy trestněprávní odpovědnosti ve zdravotnictví

Autor: Blanka Rybnerová

anotační obrázek

Obecné podmínky trestní odpovědnosti. Trestné činy fyzických osob ve zdravotnictví. Usmrcení z nedbalosti. Těžké ublížení na zdraví z nedbalosti a ublížení na zdraví z nedbalosti. Účast na sebevraždě. Neposkytnutí pomoci. Šíření nakažlivé lidské nemoci. Nedovolené přerušení těhotenství. Nedovolené nakládání s lidskými tkáněmi a orgány. Nedovolené nakládání s lidským embryem a lidským genomem. Zbavení a omezení osobní svobody. Neoprávněného nakládání s osobními údaji. Poškození cizích práv . Ohrožení pod vlivem návykové látky. Výroba a jiné nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy, šíření toxikomanie. Přijetí úplatku. Křivá výpověď a nepravdivý znalecký posudek. Padělání a vystavení nepravdivé lékařské zprávy, posudku a nálezu. Nepřekažení a neoznámení trestného činu. Trestní odpovědnost právnických osob.

Pracovněprávní a disciplinární odpovědnost ve zdravotnictví

Autor: Blanka Rybnerová

anotační obrázek

Pracovněprávní odpovědnost. Prevenční, zakročovací a oznamovací povinnost, obecná odpovědnost zaměstnavatele a zaměstnance. Zvláštní druhy odpovědnosti zaměstnavatele a zaměstnance. Odpovědnost za škodu při pracovních úrazech a nemocech z povolání. Disciplinární odpovědnost.

English for Use in Stomatology

Autor: Katja Kulhánková

anotační obrázek

Materiál byl vytvořen jako doplňkový studijní materiál pro studenty stomatologie v prvním ročníku studia. V úvodní části tohoto materiálu se studenti detailně seznámí s lidským chrupem a systémem číslování zubů. Též se seznámí se zásadami dentální a orální hygieny, s profesemi zabývajícími se zubní péčí a s několikami nejběžnějšími typy nemocí, kterými se může budoucí zubař zabývat. V poslední části se studenti seznámí s nejdůležitějšími nástroji používanými v zubařské praxi a s postupy vybraných častých zákroků.

Cílem je nejen osvojení lékařské terminologie pro stomatologii, ale také naučit se základní zubařské postupy. V neposlední řadě rovněž o nemocích souvisejících s dutinou ústní, nástrojích a přístrojích používaných v zubní lékařské praxi.

Selected Chapters form English Grammar in Medical Context (Part 2)

Autor: Alena Holá, Tamara Kopřivová

V tomto kurzu si studenti zopakují správné používání anglických časů a modálních sloves, tvoření a užití trpného rodu a podmínkových vět. Všechny teoretické kapitoly jsou doplněny navazujícími praktickými cvičeními, kterých bude využito při výuce. Součástí kurzu jsou i pretestová cvičení s klíčem a závěrečný test, který zahrnuje i látku předchozího gramatického kurzu.

Medicína a farmacie v osmi jazycích

Autor: Alena Holá, Eva Formánková, Katja Kulhánková, Jiřina Plašilová, Hana Potměšilová, Tamara Kopřivová, Jana Volková

anotační obrázek

Osmijazyčný lékařský slovník je určen českým i zahraničním studentům LF UK v Plzni, kteří v rámci studia absolvují kurzy odborného živého jazyka: angličtiny, němčiny, francouzštiny, španělštiny, případně ruštiny, a předpokládá se, že v rámci svého studia budou tyto cizí jazyky i nadále využívat v odborné i profesní komunikaci a při studiu cizojazyčné literatury. Vzhledem k tomu, že základem lékařské terminologie jsou latina a řečtina, slovník obsahuje i latinské a řecké ekvivalenty, pokud existují.

V současné době slovník obsahuje v českém glosáři přes 11 000 hesel. Elektronická podoba slovníku umožňuje v budoucnu materiál průběžně doplňovat a rozšiřovat.

Standardizace hodnocení výsledků výuky

Autor: Čestmír Štuka

anotační obrázek

Hodnocení výsledků vzdělávání je jádrem vzdělávání založeného na důkazech. Z mála věcí, které studenti říkají nebo dělají, chceme vyvodit závěry o tom, co vědí, co dokážou udělat. Hodnocení výsledků výuky založené na důkazech poskytuje explicitní argumenty a metodické postupy pro takové hodnocení.