Rychlé vyhledávání

Ústav jazyků, LF v Plzni

Cvičení z latinské terminologie s klíčem pro obor stomatologie

Autor: Jiřina Plašilová

anotační obrázek

  Studijní materiál "Cvičení z latinské terminologie s klíčem pro obor stomatologie" navazuje na skriptum pro stomatology používané při výuce latinské terminologie. Obsahuje cvičení s klíčem a vztahuje se k tématům probíraným v 1. a ve 2. semestru.                                                            

Médecins de demain

Autor: Hana Potměšilová

anotační obrázek

Podkladem audiovizuálního materiálu z prostředí francouzských nemocnic je program francouzské televize „France 4“ nazvaný „Médecins de demain“ („Saison“ 1-4, „Épisode“ 1-4). Hlavními postavami jsou mladí francouzští lékaři, kteří v rámci různého stadia atestace působí ve francouzských nemocnicích. Použity byly vybrané sekvence z „Épisode“ 1 a 2 oddílu „Saison“ 1 .
Materiál je primárně určen pro výuku povinně volitelného předmětu „Francouzština pro lékařskou praxi“, ale může sloužit i ostatním studentům, kteří mají v úmyslu zdokonalit se v odborné lékařské francouzštině. Autentické situace slouží především jako východisko pro nácvik porozumění. Cílem kurzu, který je veden převážně ve francouzštině, je nabídnout studentům možnost lépe pochopit jednotlivé aspekty odborné řečové komunikace ve francouzštině a připravit je tak pro úspěšné absolvování stáží ve frankofonním lékařském prostředí.

Vybrané německé texty a cvičení pro studující stomatologie

Autor: Eva Formánková

anotační obrázek

 Tento výukový materiál je určen pro studující zubního lékařství, kteří mají zájem rozvíjet své jazykové znalosti a dovednosti (na úrovni minimálně B1 SERR) v oblasti profesní a odborné němčiny. Primárně je určen pro výuku němčiny pro stomatology v letním semestru 1. ročníku, ale v rámci samostudia ho může využít každý zájemce o profesní jazyk v oblasti stomatologie.
Materiál má šest kapitol. Každá kapitola obsahuje texty se základní stomatogickou tematikou (prevence, praxe zubního lékaře, ošetření zubníhu kazu, extrakce zubu aj), pod texty jsou lexikální a gramaticko-lexikální cvičení a v některých kapitolách též odkazy na vhodné materiály na YouTube.

Course for Dental Medicine additional exercises

Autor: Katja Kulhánková

anotační obrázek

 The material „Course for Dental Medicine-Additional Exercises“ has been designed to improve and deepen the dental students' medical vocabulary and grammar skills. Each text in the „Course for Dental Medicine“ has been assigned one chapter of exercises and grammar where students can practise their newly aquired medical vocabulary and grammar skills. The grammar spots have been chosen carefully and with regard to the special requirements of English for medical purposes.

Gramatická cvičení z latinské lékařské terminologie s klíčem – 2. část

Autor: Jiřina Plašilová

anotační obrázek

Cvičení z latinské lékařské terminologie s klíčem - 2. část navazují na skriptum Plašilová, J. - Kozlíková, D. Základy latinské lékařské terminologie. Vztahují se k látce probírané v letním semestru. Obsahují gramatický výklad , cvičení a klíč k tématům: adjektiva 3. deklinace, participium prézenta aktiva, stupňování adjektiv, konjunktiv prézenta a číslovky.

Gramatická cvičení z latinské lékařské terminologie s klíčem – 1. část

Autor: Jiřina Plašilová

anotační obrázek

Materiál obsahuje výklad a procvičení gramatické látky probírané v zimním semestru 1. ročníku v návaznosti na skriptum Plašilová, J. – Kozlíková, D.: Základy latinské lékařské terminolo-gie. Praha. Karolinum, 2012.
Úvodní část s nahrávkou je věnována výslovnosti latiny. V další části je předkládán výklad gramatiky. Třetí část obsahuje cvičení určená k vypracování, ve čtvrté části je zařazen klíč k jednotlivým cvičením.

Selected Chapters form English Grammar in Medical Context

Autor: Alena Holá, Tamara Kopřivová, Ros Wright

Kurz je vytvořen v prostředí LMS Moodle a je určen především studentům angličtiny v 1.ročníku všeobecného i zubního lékařství, pro které je povinný. Kurz mohou využívat i studenti volitelných předmětů Angličtina pro lékařskou praxi, Práce s odbornou literaturou v angličtině a studenti v doktorandském programu.

English for Use in Stomatology

Autor: Katja Kulhánková

anotační obrázek

Materiál byl vytvořen jako doplňkový studijní materiál pro studenty stomatologie v prvním ročníku studia. V úvodní části tohoto materiálu se studenti detailně seznámí s lidským chrupem a systémem číslování zubů. Též se seznámí se zásadami dentální a orální hygieny, s profesemi zabývajícími se zubní péčí a s několikami nejběžnějšími typy nemocí, kterými se může budoucí zubař zabývat. V poslední části se studenti seznámí s nejdůležitějšími nástroji používanými v zubařské praxi a s postupy vybraných častých zákroků.

Cílem je nejen osvojení lékařské terminologie pro stomatologii, ale také naučit se základní zubařské postupy. V neposlední řadě rovněž o nemocích souvisejících s dutinou ústní, nástrojích a přístrojích používaných v zubní lékařské praxi.

Selected Chapters form English Grammar in Medical Context (Part 2)

Autor: Alena Holá, Tamara Kopřivová

V tomto kurzu si studenti zopakují správné používání anglických časů a modálních sloves, tvoření a užití trpného rodu a podmínkových vět. Všechny teoretické kapitoly jsou doplněny navazujícími praktickými cvičeními, kterých bude využito při výuce. Součástí kurzu jsou i pretestová cvičení s klíčem a závěrečný test, který zahrnuje i látku předchozího gramatického kurzu.

LIRE ET COMMENTER (Práce s autentickými odbornými francouzskými texty z oblasti lékařství)

Autor: Hana Potměšilová

anotační obrázek

Zpracování deseti autentických odborných francouzských textů slouží jako materiálové východisko pro výuku povinně volitelného předmětu „Četba odborného textu ve francouzštině“ (nabízeného především studentům 3. ročníku, ale účastnit se mohou všichni studenti s elementární znalostí francouzštiny, kteří případně plánují stáž nebo zaměstnání apod. ve frankofonním prostředí). Výuka probíhá převážně ve francouzštině.
Cílem je nejen osvojit si odbornou lékařskou terminologii, ale především naučit se orientovat v odborném lékařském textu ve všech vzájemných souvislostech jednotlivých jazykových rovin tak, aby byl student nejen schopen text s porozuměním přečíst, ale také shrnout, interpretovat a komentovat hlavní teze. Zvláštní pozornost je věnována komunikativním dovednostem.