Rychlé vyhledávání

Ostatní

Selected Chapters form English Grammar in Medical Context (Part 2)

Autor: Alena Holá, Tamara Kopřivová

V tomto kurzu si studenti zopakují správné používání anglických časů a modálních sloves, tvoření a užití trpného rodu a podmínkových vět. Všechny teoretické kapitoly jsou doplněny navazujícími praktickými cvičeními, kterých bude využito při výuce. Součástí kurzu jsou i pretestová cvičení s klíčem a závěrečný test, který zahrnuje i látku předchozího gramatického kurzu.

Medicína a farmacie v osmi jazycích

Autor: Alena Holá, Eva Formánková, Katja Kulhánková, Jiřina Plašilová, Hana Potměšilová, Tamara Kopřivová, Jana Volková

anotační obrázek

Osmijazyčný lékařský slovník je určen českým i zahraničním studentům LF UK v Plzni, kteří v rámci studia absolvují kurzy odborného živého jazyka: angličtiny, němčiny, francouzštiny, španělštiny, případně ruštiny, a předpokládá se, že v rámci svého studia budou tyto cizí jazyky i nadále využívat v odborné i profesní komunikaci a při studiu cizojazyčné literatury. Vzhledem k tomu, že základem lékařské terminologie jsou latina a řečtina, slovník obsahuje i latinské a řecké ekvivalenty, pokud existují.

V současné době slovník obsahuje v českém glosáři přes 11 000 hesel. Elektronická podoba slovníku umožňuje v budoucnu materiál průběžně doplňovat a rozšiřovat.

Cvičení z latinské lékařské terminologie s klíčem – 3. část – slovotvorba

Autor: Jiřina Plašilová

anotační obrázek

Kurz obsahuje výklad a procvičení tvoření slov v latině a řečtině v návaznosti na skriptum Plašilová, J. – Kozlíková, D.: Základy latinské lékařské terminologie. Praha. Karolinum, 2012.
V první části je předkládán výklad, v němž je postupně zařazováno poučení o latinských a řeckých prefixech a sufixech a řeckých slovních základech. V závěru této části je uveden celkový abecední seznam latinských a řeckých prefixů, seznam sufixů a abecední seznam nejdůležitějších řeckých základů.
Druhá část obsahuje cvičení určená k vypracování, v poslední části je zařazen klíč k jednotlivým cvičením.

Standardizace hodnocení výsledků výuky

Autor: Čestmír Štuka

anotační obrázek

Hodnocení výsledků vzdělávání je jádrem vzdělávání založeného na důkazech. Z mála věcí, které studenti říkají nebo dělají, chceme vyvodit závěry o tom, co vědí, co dokážou udělat. Hodnocení výsledků výuky založené na důkazech poskytuje explicitní argumenty a metodické postupy pro takové hodnocení.

Základní předpoklady k výkonu povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta

Autor: Blanka Rybnerová

Přehled právní úpravy, způsobilost k výkonu povolání, odborná způsobilost, zdravotní způsobilost, bezúhonnost, specializovaná způsobilost, specializační vzdělávání (vzdělávací programy, zařazení do oboru specializačního vzdělávání, průběh, rezidenční místo, přerušení, rozhodnutí o ukončení vzdělávání, prohlubování kvalifikace, kvalifikační dohoda, atestační zkouška), certifikovaný kurz, celoživotní vzdělávání.

Zdravotnická dokumentace

Autor: Blanka Rybnerová

Zdravotnická dokumentace, vedení zdravotnické dokumentace a její obsah, přístup ke zdravotnické dokumentaci, nahlížení, pořizování vypisů a kopií, předání zdravotnické dokumentace, zásady pro uchování, postup při jejím vyřazování a zničení dle úpravy vyhl. č. 98/2012 Sb.

Občanskoprávní odpovědnost poskytovatele zdravotních služeb

Autor: Blanka Rybnerová

anotační obrázek

Občanskoprávní odpovědnost je jedním z druhů odpovědnosti, která může být vyvozena vůči poskytovateli zdravotnických služeb nebo ojediněle vůči zdravotnickému pracovníkovi, jakožto zaměstnanci. Další druhy právní odpovědnosti, kterým se ale v textu nebudeme věnovat, jsou mimo jiné: trestněprávní odpovědnost; pracovněprávní odpovědnost; správní odpovědnost; disciplinární odpovědnost; smluvní odpovědnost.

LMS Moodle

Autor: Petr Míka

anotační obrázek

Elektronický vzdělávací systém MOODLE (LMS MOODLE) je určený pro podporu prezenční i distanční výuky prostřednictvím online kurzů dostupných na WWW. Systém je možné využívat od jednodušší elektronické opory prezenční výuky, přes kombinovanou elektronickou a prezenční formu až po plnohodnotný distanční elektronický kurz.
Oproti pouhému vyvěšení studijního materiálu na internetu obsahuje LMS nástroje pro komunikaci mezi studenty a vyučujícím, umožňuje zařadit do výuky testy a autotesty, pro komplexnější otestování znalostí pak úkoly formou odevzdání zpracovaných dokumentů. Mezi jednu z největších výhod patří možnost zařadit interaktivní multimediální prvky a edukační video. Samozřejmostí je možnost průběžného sledování všech aktivit studenta v průběhu studia a bodového ohodnocení jeho činnosti.
Používání systému MOODLE má již na LF tradici, je využíván od r. 2001, kdy byl doporučen rektorátem UK jako jednotný systém pro vzdělávání na UK.

LIRE ET COMMENTER (Práce s autentickými odbornými francouzskými texty z oblasti lékařství)

Autor: Hana Potměšilová

anotační obrázek

Zpracování deseti autentických odborných francouzských textů slouží jako materiálové východisko pro výuku povinně volitelného předmětu „Četba odborného textu ve francouzštině“ (nabízeného především studentům 3. ročníku, ale účastnit se mohou všichni studenti s elementární znalostí francouzštiny, kteří případně plánují stáž nebo zaměstnání apod. ve frankofonním prostředí). Výuka probíhá převážně ve francouzštině.
Cílem je nejen osvojit si odbornou lékařskou terminologii, ale především naučit se orientovat v odborném lékařském textu ve všech vzájemných souvislostech jednotlivých jazykových rovin tak, aby byl student nejen schopen text s porozuměním přečíst, ale také shrnout, interpretovat a komentovat hlavní teze. Zvláštní pozornost je věnována komunikativním dovednostem.

Události v jaderné elektrárně Fukushima a otázky související

Autor: Jan Matzner, Jitka Nožičková

anotační obrázek

Ve dnech 1. – 3. 6. 2011 pořádala Lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Plzni pod záštitou děkana fakulty Doc. MUDr. Borise Kreuzberga, CSc. a ve spolupráci s Českou společností lékařské fyziky ČLS JEP tradiční Dny lékařské biofyziky. Program byl zahájen přednáškou "Události v JE Fukushima a související otázky" Ing. Nožičkové a Ing. Metznera ze Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Pro zvukový záznam přednásky je nutné mít nainstalován Adobe reader verze 9 a vyšší.